Jellegbitorlás

  • A jellegbitorlás egy versenyjogi fogalom, a tisztességtelen verseny elleni fellépés egyik nagyon hatékony eszköze.

  • Alkalmazása leginkább azokban az esetekben szokott felmerülni, amikor a jogosultnak nincsen bejegyzett védjegye vagy formatervezési mintája, illetve amikor a jogsértő cselekmény áttételesen, úgy valósul meg, hogy a direkt iparjogvédelmi jogsértés (mindenekelőtt védjegybitorlás) alkalmazása nem merülhet fel az ügyben.

  • Jellegbitorlás esetén a versenytárs a saját áruját vagy szolgáltatását olyan jellegzetes külsővel, csomagolással, vagy elnevezéssel hozza forgalomba, állítja elő, vagy reklámozza, amelyről a fogyasztók cégünket, illetve annak termékét, szolgáltatását szokták felismerni.

  • Ezekben az esetekben tehát nem az elnevezés vagy a terméken vagy szolgáltatással kapcsolatban megjelenő ábra, logó, védjegy „direkt” másolása a probléma, hanem egy olyan fogyasztói összbenyomás kialakítása a termékkel, szolgáltatással kapcsolatban, amely összességében a fogyasztó fejében cégünk termékét vagy szolgáltatást idézi fel.

  • Ilyen ügyek legtöbbször árukkal kapcsolatban, azon belül is leggyakrabban az élelmiszeripar területén fordulnak elő, ahol sokszor a jellegzetes külső, a csomagolás kialakítása nagyon fontos szerepet játszik a fogyasztói döntéshozatalban, illetve az összbenyomás kialakításában.

  • Annak aki a versenytárs ilyen tevékenysége ellen kíván fellépni, vagyis jogosulti oldalon komoly bizonyítási teher áll fenn, mivel a törvényi tényállás összes elemének fennállását (azaz a jellegbitorlás megvalósulását) a jogosultnak kell tudni bizonyítani, ami néha nehézségekbe ütközik, különösen a fogyasztói felismerés (félreismerés) vonatkozásában.

  • Ezen perek törvényszéki hatáskörbe tartoznak. Ügyvédi irodánk ezen a speciális területen széles körű tapasztalatokkal rendelkezik.
error: Védett tartalom!